Op het terrein waar nu onze woningen staan was hier gevestigd de A.R.M.
De N.V. Amsterdamse Rijtuig Maatschappij kortweg A.R.M was een fusie tussen twee concurrende vervoersmaatschappijen, namelijk de Rijtuig Maatschappij (RM) en de Amsterdamse Rijtuig Vereniging (ARV). In 1884 vormden zij samen de A.R.M.

Naast het personenvervoer verhuurde de A.R.M. ook rijtuigen, stalruimte, paarden, karren en wagens en deed ook herstelwerkzaamheden. In 1881 begon men ook met goederenvervoer.
Tot 1908 werkten de voertuigen uitsluitend op paardenkracht. Toen in 1908 de eerste electrische automobiel werd geintroduceerd ging men deels over op motorkracht. Een dochteronderneming van de A.R.M. was de N.V. Amsterdamse Taxameter Autombielen Maatschappij (ATAX) zij introduceerde de eerste taxi op motorkracht en was hiermee het eerste taxibedrijf in Nederland.

De A.R.M. nam in 1912 de Auto-Vervoer-Maatschappij over. Dit was een dochteronderneming van de beroemde Spijker Automobielfabriek, die auto’s met een benzinemotor produceerde. De A.R.M. veranderde de naam in Auto Exploitatie Maatschappij.
De A.R.M. had zijn hoofdkantoor aan de Overtoom naast de Schoolstraat. Daar bevonden zich stallen en ook een groot deel van de ruim 600 paarden, 200 rijtuigen en 500 karren die de maatchappij in 1912 bezat.

          

In 1979 kwam er een einde aan de activiteiten van de A.R.M. aan de Overtoom.

In 1980 waren er nieuwbouwplannen voor het voormalige A.R.M.-terrein, dit bestond uit kantoren, winkels en luxe appartementen. Hiervoor wilde men 42 betaalbare huurwoningen aan de Overtoom en de Schoolstraat slopen.

Verontruste buurbewoners en het Wijkopbouworgaan kwamen in verzet en ontstond er de actiegroep ARM-slag. Deze koos voor een effectieve strijdwijze en heeft samen met architect Harm Jan Snijder zelf een bestemmingsplan ontworpen en alternatief bouwplan toegevoegd voor het ARM-terrein waarin het gebied voor sociale woningbouw bestemd werd. Vervolgens werd dit plan door de Gemeente goedkeurd.

In augustus 1983 is in opdracht van Woningbouwvereniging Ons Huis (gefuseerd met Eigen Haard) uiteindelijk een begin gemaakt met de bouw. Het bouwplan is zoveel mogelijk gerealiseerd in de vorm van een hoefijzer.
Door een raadsbesluit (en op voordracht van de toekomstige bewoners) ging het gebied begrensd door Overtoom, Schoolstraat en Vondelpark voortaan Rijtuigenhof heten.


       

                   Openingsfeest Rijtuigenhof 1985

In de voetgangersonderdoorgang naar de Overtoom is het in tegels uitgevoerd idee van de bewonerscommissie in 2015 gerealiseerd. Uitgebeeld is het heden en verleden van het Rijtuigenhof, dit is dankzij financiering van het in 2012 gewonnen Eigen Haard Idee, tot stand gekomen.